tisdag 4 juni 2019

Bohusleden och Kollektivtrafiken

Som mitt stora projekt ett par år framöver vandrar jag Bohusleden i etapper. De flesta som gör detta verkar ta bilen till och ifrån leden men som icke-bilförare/ägare är det kollektivtrafiken som gäller för mig. Det ställer frågan; Hur tillgänglig är egentligen vandring längs Bohusleden för personer med lägre inkomst? Svaret får nog bli; Förvånansvärt bra. Efter en dags mekande med Uddevalla kommuns karta över leden och Västtrafiks karta över hållplatser har jag fått ihop en lista över hållplatser som täcker de flesta delar av leden, dock finns undantag.
Delar av leden, tex etapper 14, 19, 20 och 22 saknar helt täckning och anslutande etapper är glest trafikerade. På en del platser är hållplatserna bara trafikerade av skolbussar under terminerna så kolla upp innan du ger dig ut, den här sammanställningen är mest för min egen planering och är troligen ofullständig och inte helt rätt. Avstånden mellan leden och eventuella hållplatser är ofta långa, på några av de senare etapperna kan de ligga närmre en mil från etappens slut till närmsta hållplats.
Mao använd ditt förnuft, kolla upp tidtabeller och skyll inte på mig om du tvingas gå en mil extra till en hållplats som inte trafikeras just nu.
Hållplatserna är organiserade efter vilken etapp de är närmst och i vilken kommun de ligger enligt Västtrafik.
Kommentera gärna med fel du upptäckt och tips om alternativ.
Trevlig tur <3 p="">


2 kommentarer:

  1. Underbar sammanställning! Jag insåg att Broan (etapp 10) skulle passa min vandring nyligen, men jag hittade inga avgångar dit. Kanske bara går bussar på terminerna?
    Istället tog jag bussen till Grössbyn, vilket fungerade helt ok. Det går en liten väg/stig åt SO, direkt mot Röd och man får gå via Komperöd och då på väg en bit. Själv valde jag att börja den vägen men svänga vänster för att gå via Tåsteröd, och norr om Svalsjön -- undvika asfalt. Jag fick improvisera lite de sista 400 m då jag avvek från stigen lite. Det tog ca 70 min från busshållplatsen tills jag var på Bohusleden.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack och roligt att du uppskattar det. Också tack för ett bra tips.
      Det kan gå att beställa Närtrafik till mindre trafikerade hållplatser och områden.
      http://karlrosenqvist.blogspot.com/2019/06/bohusleden-och-kollektivtrafiken.html?m=1

      Radera