tisdag 17 maj 2011

Per Ström - Det främsta argumentet för en feministisk hållning.



Ibland tvivlar jag på feminismens förhållningssätt och förklaringsmodeller och undrar om det verkligen är rätt men sen ser jag alltid nån manschauvinistisk tölp som får mig att skämmas över att vara man. Per Ström är en sådan.

Som vit, svensk,
höginkomsttagande, medelålders man vet Per Ström precis ALLT om hur kuvade vi stackars vita, svenska män är. Från övervakningssamhället till genusfrågor gör han sina magplask in i debatten och bevisar än en gång hur bortskämd den vite mannen är. Precis som Sverigedemokraterna argumenterar han att det är vi vita, svenska män som är de stora förlorarna i jämställdheten och nu har alltså karln släppt en bok en de sex feministiska myternaDen nya välfärden.

Pressmeddelandet (där han skriver om sig själv i tredje person) tar upp en del intressanta punkter och argument;
via sidan
- Det är märkligt att dessa myter får stå oemotsagda. Många av de feministiska påståendena om olika former av diskriminering mot kvinnor är ju faktiskt lätta att motbevisa, säger författaren och samhällsdebattören Pär Ström.
Nja, helt oemotsagda är de ju faktiskt inte. Utöver Hr. Ström själv är Sverigedemokraterna, Kristdemokraterna, Livets Ord och några andra brukar vara snabba på att kritisera dessa "myter".
- Feministiska myter sprids för att vissa har något att vinna på det. Vi har fått ett mäktigt genusindustriellt komplex vars medlemmar tjänar pengar och bygger status och karriär på att pumpa upp myten om kvinnors underordning, säger Pär Ström.
Liksom de flesta feminister jobbar jag gratis och helt utan vinstintresse eller någon risk för att tjäna pengar på detta. Om vi lyckas få samhället jämställd kommer jag vara en av de ekonomiska förlorarna för jag gynnas nämligen av det nuvarande systemet; jag får mer betalt, tas mer på allvar och mitt ord väger tyngre än en kvinnas. Häromdagen blev det pinsamt uppenbart när jag stöttade en väninnas polisanmälan. När hon och våra kvinnliga vänner var inne hos polisen blev förhöret tre timmar per person och allt de sade ifrågasattes. När jag träffade förhörsledaren tar det tjugo minuter, han skriver ner ordagrant vad jag sagt och ger förslag på brottsrubriceringar. Han var mycket hjälpsam men så var vi bägge vita män.Myt 1: "Kön är en social konstruktion"Ströms argument är att könsskillnader är medfödda, genetiska, biologiska skillnader som man inte kan ändra på. Som man ska jag vara risktagande och som kvinna ska du vara försiktig och blyg. Jag antar att blyga och återhållsamma män eller risktagande kvinnor då är stackars offer för feminismens härjande .. eller nåt. Till bevis används E-S teorin utvecklad av psykologen Simon Baron-Cohen. Ett litet problem som Ström inte tycks tänka på är att E-S teorin egentligen handlar om att studera autism och alltså inte är applicerbar på majoriteten av människor. Vidare poängteras också av forskarna själva att de könsskillnader som syns i empatispektrat är subjektiva och troligen beror mer på könsroller än på biologiska skillnader Han fortsätter i samma pseudovetenskapliga stil med att genom retorik förvränga forskning till bevis för .. ingenting.

Myt 2: "Kvinnor får lägre lön för samma jobb"
I det här kapitlet argumenterar Ström att alla har fel utom han själv. Enligt honom är alla statsanställda idioter och hans själv är ett
mattematistiskt geni. Synd bara att;
Myt 3: "Kvinnor har svårare att göra karriär"
Om jag ska sammanfatta hans argument här utan att bli för illamående säger han ungefär;

  • Patriarkala strukturer finns inte.
  • Män är bättre än kvinnor helt enkelt.
Du får försöka ta dig igenom resten själv för jag fick lite kräks i munnen när jag läste hans utlägg.

Myt 4: "Män slår kvinnor"
Ja, här har vi ju en uppenbar myt som varenda människa vet är lögn och förbannad statistik. *himlar med ögonen*. Det är ju
förjäfligt att mäns våld mot kvinnor får 22 gånger så stor uppmärksamhet som kvinnors våld mot män. Jag bara väntar på när grabben ska börja prata om hur hemskt utländska majoriteter behandlar de stackars få svenska som klamrar sig kvar i Sverige för argumentationen ligger på den nivån. Det finns naturligtvis kvinnor som slår sina män men det motsatta förhållandet är så vanligt att nästan ingen inte varit med om att en kvinna i dens närhet blivit misshandlad av en närstående man. Själv har jag haft några grannar, vänner, släktingar med flera. Argumentet han framhåller är att män oftare utsätts för våld men glömmer att påpeka att det är från andra män. Faktum kvarstår att kvinnor utsätts för våld av män i en mycket stor utsträckning och att detta är ett stort samhällsproblem. Det som är riktigt vidrigt i det Ström håller på med är att han förminskar de verkliga problem som utgör en livslångt trauma för alla inblandade. Men hey, kanske har regeringskansliet, brottsförebyggande rådet m.fl. helt infiltrerats av oss onda feminister. En sån jävla tur att Ström finns!

Myt 5: "Kvinnor dubbelarbetar"
Den här myten visste jag inte ens att vi spred. Ström har själv bett om hjälp med att motbevisa den men hans läsare tycks ha misslyckats. Märkligt att biologiskt överlägsna män inte kan plocka isär några kvinnors forskning i några
bloggkommentarer;
Men tydligen är det så att Ström har upptäckt nya fakta som omkullkastar tidigare teorier. Hurra för STRÖM!

Myt 6: "Kvinnor får sämre sjukvård"
Bl.a annat tar han upp att läkemedel oftast provas på män och därför stämmer bättre på män. Lyckligtvis har den fantastiske Ström upptäckt att det varken förhåller sig så eller att det skulle finnas några biologiska skillnader mellan män och kvinnor. Jahappja, jag antar att jag får slänga bort SKLs rapport (O)jämställdhet i hälsa och vård - en kunskapsöversiktoch att Moderaterna får ändra sin politik helt enkelt.

Vad ska man säga? Jag antar att detta är den sortens person som dyker upp på Feministiskt Initiativs partistämmor för att
mucka gräl. Jo de finns, jag har själv sett dem. Män som söker sig till starkt feministiska organisationer för att på varje årsmöte resa sig upp och säga nåt i stil med att;
-Men förstår ni inte att det är ni feminister som förstör alltihopa! Stick tillbaka till köket med er allihop, förbannade fruntimmer.
Fråga dig själv hur mycket av den här bloggen du skulle trott på om jag var en mörkhyad kvinna.

2 kommentarer:

  1. Marie Nohrén18 maj 2011 01:02

    Jag är så glad att du finns! Ditt blogginlägg värmer efter att ha fått gårdagens kalldusch från Pär Ström. Fortsätt göra det du gör, för du gör det så himla bra! :)

    SvaraRadera
  2. charlotte elm ravn18 maj 2011 11:25

    Tack! Bra skrivet!

    SvaraRadera