måndag 14 februari 2011

Vad är det som är så skrämmande med sex egentligen?


Samtidigt som Utbildningsradion och RFSUs satsning "Sex på Kartan" på lite konkret och korrekt sexualkunskap som möter åtminstone några av unga människors behov om kunskap på området sex & samlevnad har Channel 4 i Storbritannien gjort en serie i fyra delar de kallar "The Joy of Teen Sex". Inte oväntat har även den fått kritik av bakåtsträvande moralens väktare som tycker att unga människor ska hålla sig oskulder och heterosexuella tills de gifter sig och absolut inte ställa frågor som varför sperma smakar så illa eller hur man som kvinna har sex med andra kvinnor.
Vad är problemet? Unga människor undrar över sånt här, jag undrade själv över sånt här i den åldern och fortfarande lär jag mig nya saker om sex som jag önskar att jag vetat när jag var 17. Kanske hade lite mer faktisk kunskap kunnat stärka mig och mina partners i vår relation istället för att fumligt försöka förstå varför det gjorde så ont när jag trängde in (tips; det är inte meningen att man ska behöva tränga sig in)
Anledningen till att vissa människor blir upprörda över sexualkunskap misstänker jag ligger i att de själva inte är bekväma med att tala om sex och inte har förmågan att förstå att andra tycker att det är intressant. Jag baserar detta på att det är ett vanligt sätt att reagera, jag tex har väldigt svårt att förstå varför vissa människor vill begränsa andra människors livsvillkor och blir fly förbannad när någon försöker.

Det tål att påminna om att hur jag väljer att leva mitt liv förminskar inte hur du väljer att leva ditt liv, inte heller bör vi försöka tvinga varandra till något annat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar