måndag 13 december 2010

Uppdaterad - Det jag helst vill ha i julklapp är ett bidrag till HBT-flyktingars stödförening.

Sätt in ditt bidrag – både stora och små bidrag är välkomna – via RFSLs insamling!

Uppdatering:
RFSL har tagit fram en insamling till förmån för HBT-flyktingar, kolla in den.

Illustration av Maria Gelotte

Det är jul igen och köphysterin är på topp. Julkonsumtionen beräknas slå alla tidigare rekord i år liksom förra och förrförra året enligt den fn rådande ekonomiska teorin om oändligt ökande omsättning. Men alla dessa prylar måste komma någonstans ifrån och i vår iver att finna den perfekta julklappen jagar vi priser som inte vore möjliga utan att utnyttja underbetalt arbetskraft i andra världsdelar. Varorna vi får motsvarar heller sällan våra behov utan är byggda för att vi snabbt ska konsumera dem och skaffa nytt i ett oändligt kretslopp som inte alls är ett kretslopp. För varje pryl ökar sopberget och giftutsläppen och misären för de producerande länderna som cyniskt utnyttjas i julens namn för att få oss att lämna ifrån oss våra löner till någon stor, anonym koncern som tar vinsten och investerar i nya giftutsläppande, sopberggenererande och människokrossande verksamheter tills allt vi har är våra förgiftade kroppar som sliter i ett sopberg och jag vet inte hur vi ska lösa det.

Däremot vet jag att det finns människor som flyr från värre förtryck än vi i våra trygga liv kan tänka oss. Jag vet att Irak blivit hårdare för homo-, bisexuella och transpersoner sedan USAs ockupation. Jag vet att flera länder infört hårdare lagar mot hbt-personer. Jag vet att människor som flyr sina hem och familjer efter att de blivit påkomna med förbjudna relationer fortfarande utvisas från Sverige som borde vara det tryggaste landet i världen. Jag vet att dessa människor är de lyckliga som kom undan för många av de som inte gjorde det våldtogs, mördades, förnedrades tom i sin grav av familj och vänner, de människor som borde stått dem närmast och som borde ha skyddat dem.

Och jag vet att varje liten krona till den verksamhet som hjälper dessa människor är värd miljarder mer än varje krona som sugs upp av julhandeln.

Så det jag helst vill ha i julklapp är ett bidrag till HBT-flyktingars stödförening.

Sätt in ditt bidrag – både stora och små bidrag är välkomna – via RFSLs insamling!

Uppdatering:
RFSL har tagit fram en insamling till förmån för HBT-flyktingar, kolla in den.

1 kommentar: