onsdag 1 april 2009

Könsneutralt äktenskap - We has it!

KD reserverade sig som väntat men vem bryr sig om dem? Förvånanstvärt många, faktiskt.
Dagen.se ropar ut att "Svarige har en ny äktenskapslag" och att "Äktenskapslagen blir en parentes". Världen idag kallar det för att "Klockan klämtar.." och noterar att den evangeliska organisationen "Bevara äktenskapet markerar in i det sista", även här anses att "Ändrad äktenskapslag blir en parentes i historien".

Det som fascinerar mig mest med dessa falanger är att många verkar känna sig kränkta av att jag och min flickvän nu får gifta oss på samma villkor som dem. Det intressanta med mitt påståendet i förra meningen är att jag är man och faktiskt fick vi gifta oss på samma villkor redan innan lagändringen trots att vi inte är heterosexuella. Det enda som förändras från 1e maj är att en grupp människor får samma rättigheter som en annan grupp människor tagit för givet alltför länge.

Idag har jag också hört röster höjas för att detta är ett tramp på religionsfriheten, en vanlig åsikt i USA, vilket är helt befängt. Beslutet i riksdagen förändrar på intet sätt min tro eller någon annans, möjligen då Hägges och KDs tro på att de styr Sverige. Faktiskt är detta en naturlig del av separationen mellan kyrka och stat; Staten ska inte bestämma över religionen men främst ska inte religionen styra över staten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar