torsdag 8 januari 2009

Ofta får jag frågan varför jag är så fientligt inställd till Gud ..


.. vilket jag inte är. Jag tror inte Gud finns men som god skeptiker håller jag frågan öppen i väntan på bevis.
Vad jag är fientligt inställd till är organiserade religioners självpåtagna helighet.
En grupp religiösa ledare träffades den 22 december i Addis Abeba för att framföra kravet på att samkönat sex förbjuds i landets konstitution. Gruppen representerande protestanter, romersk katolska och ortodoxa kyrkor i Etiopien.
Som ovanstående såg det ut här med för inte så länge sedan och som nedanstående ser det sällan ut.
Det är i den judisk-kristna traditionen de västerländska samhällena vuxit fram. Det är i denna tradition som den moderna demokratin tagit form och tanken om mänskliga rättigheter utformats och anammats.
Snarare vill jag påstå att den västerländska traditionen av demokrati och mänskliga rättigheter vuxit fram för att skydda oss från just de nämnda traditionernas självpåtagna heliga förespråkare.
Exempelvis så tillkom relgionsfriheten för att skydda religiösa minoriteter från förtryck av religiösa majoriteter i vilken ateism ursprungligen inte skyddades.

Svaret är helt enkelt det att så länge religionens företrädare är fientligt inställda till mig kommer jag vara fientligt inställd till dem. Om du som religiös tycker att det är orättvist se då till att göra jävligt klart att dessa företrädare inte företräder dig, var högljudd om det. Tolerera inte att andra tar din tro ifrån dig och perverterar det du tror på.

2 kommentarer:

  1. Det är bra att du inte är fientligt inställd till religion.

    Jag har precis börjat blir kristen (måste filosofera lite till bara, men efter det kommer jag nog bli öppet kristen).

    Tyvärr har en del krig skett i kristendomens namn, men tro inte att vi skulle levt i en fredlig värld om vi inte hade religionen.

    Även humanismen har sina brister. Se bara på nazismen, kommunismen, feminismen, genusforskningen (kan jämföras med rasbiologi), kapitalismen och en massa andra mänskliga lösningar på problem som annars skulle ha lösts med lite kristen filosofi.

    SvaraRadera
  2. Gott att du håller på att finna din tro, det kan ta lång tid men är väl värt det.

    Intressant kommentar.

    Du har naturligtvis helt rätt i att det är omöjligt att veta om det blev bättre eller sämre att kristendomen kom att dominera europa efter 600-talet. Kanske hade islam, vanerna eller de nordamerikanska iroquesernas demokrati blivit dominerande. Kanske hade de blivit bättre eller sämre. Klart är att det kunde gjorts avsevärt bättre.

    Inte heller är någon ideologi bättre än dess förespråkare men jag är väldigt nyfiken på hur du jämför genusforskningen med rasbiologi (utöver att bägge mer eller mindre uppstått i Sverige)?

    Många lösningar på världens problem har föreslagits och prövats med varierande resultat som det heter :) Jag vill bara uppmuntra dig som troende att inte låta någon fundamentalistisk typ häva ur sig på din tros bekostnad. Alltför många kristna jag talat med är upprörda över att de ses som homofoba sekterister men alltför många håller sin tro för sig själv och låter människor som Helge Fossmo och Åke Green sköta publiciteten i deras namn.

    SvaraRadera