måndag 5 januari 2009

Förbättrad skuldsanering.

Det måste bli lättare att få hjälp för den som hamnat i skuldfällan kräver flera myndighetschefer. Överskuldsättningen kostar samhället 30-50 miljarder kronor i ökade sjukvårdskostnader och produktionsbortfall. . (TT)
Jag flinar ganska gott åt sånt här trots tragiken. Det började i min mening med att Radio-tjänst började skicka obetalda fakturor direkt till kronofogden på 90-talet utan påminnelse eller annan åtgärd. Flera företag följde exemplet och idag missbrukas kronofogden av oseriösa kreditföretag och inkasso. I Faktum läste jag en artikel om SMS-lån. Analysen visade att SMS-lånens största avkastning kommer när en låntagare inte kan betala och skulden kan skickas till kronofogden. Detta och flera andra företags oseriösa kreditgivande har satt Svenskar i djupa skulder så att vi idag har 80.000 personer under 18 år med betalningsanmärkningar, något som borde vara omöjligt. Jag gissar att de flesta med betalningsanmärkningar idag är ganska vanliga människor och inte de utslagna som det brukade vara. Stressmomentet av detta orsakar naturligtvis fler sjukhusbesök med medföljande patientavgifter som (surprise) läggs till övriga skulder.
Ibland misstänker jag att detta är en del i en större plan för att leda Sverige in i total marknadskapitalism genom att underminera betalningstryggheten som kronofogden egentligen står för.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar