fredag 2 januari 2009

Extremkonsumismen gynnar ingen.

-Låt oss avveckla konsumismen, säger Birger Schlaug.
-Absolut!, säger jag.

Fler och fler börjar ifrågasätta konsumtionsekonomin (här är fö en bra film på thestoryofstuff.com). Vi ska ha ständigt ökat omsättning, ökad konsumtion, högre priser, högre löner, mer inflation, släng mer, köp oftare, använd mindre, jobba mer, föda fler barn som kan konsumera mera!!!! GAAAAHHHH!!!
Själv hoppade jag av för flera år sen. Jag orkade bara inte mer. Lånet för hemmabion och stereon och möblerna och kreditkortet blev som en boja runt foten och höll mig fast i en ond cirkel av övertidsarbete.
Intressant är väl att teorin om konsumtionsekonomi baserar sig just på individens (det är du och jag) otillfredställelse med vår tillvaro och överproduktion av varor. Se bara på din mobil. Jag gissar att din mobil är nyare än två år och har nåt litet fel som du bara inte orkar ta på garantin för att du skulle vara utan mobil så länge då. Har jag rätt? Oavsett beskriver jag just min egen och de flesta av mina vänners mobiler.
De flesta jag känner med bil (inte många) jobbar omkring 50 timmar per vecka varav ca 25 går åt till att betala för bilen som sparar in ca 5 minuter varje dag eller 25 minuter per vecka. Den kostar 60 gånger mer än den betalar.
Följer vi konsumtionsekonomin ska typ 80% av en vara bli skräp inom några timmar. Översatt i arbetstid borde vi kunna jobba 50% allihop om vi kan acceptera tunnare förpackningar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar