söndag 21 december 2008

Jag vill bara säga att jag är jävligt trött på våldtäkter.


Kanske inte så konstigt att jag är så trött på våldtäkter när jag läser om minst en ny varje dag. Dessbättre verkar jag ju inte ensam om detta då två svenska webbplatser hänger ut dömda våldtäktsmän. Ändå ser jag en artikel idag som tom övergår mina förväntningar:
Man greps för våldtäkt på julmarknad
Viveka Enander disputerade nyligen med sin avhandling i socialt arbete, Women Leaving Violent Men: Crossroads of Emotion, Cognition and Action, där hon undersökt uppbrottsprocessen en kvinna genomgår då hon lämnar sin misshandlande man.
Att som våldsutsatt kvinna lämna sin misshandlande man är en svår process och att rent fysiskt ta steget att lämna är endast ett led i processen. Kvinnan måste dessutom kämpa med att förstå vad hon utsatts för samt att lämna känslorna för mannen bakom sig, säger Viveka Enander.
Och omedelbart får hon bekräftelse;

En 47-årig man är misstänkt för att ha hållit en 41-årig kvinna fången i hans lägenhet i Sölvesborg i fem dygn.


Varför fortsätter detta att ske i dagens Sverige? Vad gör vi för fel? Vilka är förövarna?
Efter en demonstration mot mans våld mot kvinnor för några år sedan ställde min kusin frågan; -Är detta ett naturligt eller kulturellt beteende? Skulle vi tycka att det var rätt att misshandla kvinnor om vi var födda hundra år tidigare?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar