onsdag 5 november 2008

Blu-ray-skyddet hackat

En av teknikerna som används för att förhindra olaglig kopiering av Blu-ray-filmer, BD+, har nu delvis knäckts av användare på diskussionsforumet Doom9. Redan i mars i år kunde Slysoft skryta med att skyddet var knäckt men först nu har ett icke-kommersiellt hack till skyddet kommit. Hacket utnyttjar brister i dåliga implementationer av skyddet och filmbolagen kan genom att uppdatera sina skydd på nya filmer göra att hackarna återigen får sätta sig framför skärmarna och leta efter nya brister. (FL-Net)

I grunden tror jag ändå att det är bra för filmbolagen att skydden knäcks eftersom tiden då vi hade en maskin för att lyssna på kasettband, en annan för skivor, ytterligare en för CD, en DVD-spelare m.m och etc för länge sedan är förbi. Hemma använder jag en dator med bredband som mediamaskin. Det är trots allt bara ljud och bild det är frågan om, hur den tar sig hem till mig är bara intressant för Radio-tjänst Kiruna. Ärligt så tror jag att det blir omöjligare och omöjligare att se på media som något som finns i plastskivor och pappersbuntar, på min mobiltelefon har jag redan fler böcker än i bokhyllan (och, ja, jag är en flitig läsare).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar