lördag 25 oktober 2008

Könsneutralt äktenskap .. :)

Hägglund: Vi måste hitta en lag som alla är nöjda med
Okej, till att börja med måste vi bara hitta en lag som alla utom KD, som varit allmänt motvalls hela tiden, är nöjda med.
Elisabeth Sandlund: Nu krävs en folklig opinion
Den folkliga opinionen finns redan, 74% stödjer förslaget.
Bevara äktenskapet uttalar sitt stöd för kristdemokraterna
Klart de gör. KD är utskott av småkyrkorna och Bevara äktenskapet är i praktiken Livets Ord.
RFSL Ungdom: Replik till Charlie Weimers debatt på politikerbloggen
Charlie Weimers: “Dags att visa ledarskap, Reinfeldt”

Till slut kommer detta handla om kompromissen Diskriminering av hbt-personer vs ställa krav på samfunden. Antingen behåller samfunden det statliga vigseluppdraget och kan då inte diskriminera samkönade relationer eller så blir samfunden av med vigseluppdraget och kan diskriminera hur de vill i skydd av religionsfriheten. Debatten om äktenskap som ord och dess traditioner är helt enkelt inte trovärdig då traditionen bara är omkring 70 år gammal och ordet något yngre.

3 kommentarer:

  1. Vill först börja med en liknelse: det är självklart för människor att skilja på äpplen och päron och att kalla de för dess rätta namn. Men att kalla äpplen för päron bli både ologiskt och förvillande. Därmed inte sagt att äpplen skulle vara godare än päron eller tvärtom!

    Om nu den svenska lagen inte ger rättvisa åt alla förhållanden bör man se till så att alla förhållanden ges samma rättigheter (och skyldigheter). Men att låta människor av samma kön ingå äktenskap blir för större delen av kristenheten som att kalla äpplen för päron. Låter det patetiskt? Måända. Men att äktenskapet ur ett bibliskt perspektiv är mellan en man och en kvinna är för de flesta troende självklart. Det finns inget stöd i bibeln för motsatsen. Därför anser jag att man bör skapa en lag där man samtidigt kan visa respekt för den bibliska definitionen av ett äktenskap och smatidigt ge en homosexuell relation upprättelse och likadana rättigheter.

    SvaraRadera
  2. Feffe, visar respekt gör man genom att lyssna och diskutera saken, inte genom att ge efter. Diskuterat och utrett frågan har vi gjort väldigt länge nu, och alla har fått tycka till. Det finns en majoritet i riksdagen och befolkningen för könsneutrala äktenskap, det kanske är ni som ska respektera detta?

    SvaraRadera
  3. Vad kul att ni kommenterar min blog.

    Feffe, att skilja på äpplen och päron är som att skilja på apelsiner och meloner, det fungerar bara på frukt. Efter det börjar jämförelsen att halta och har behov av korrigeringar för vara gällande.

    Det låter inte alls patetiskt men jag tror inte att större delen av kristenheten håller med dig. De flesta kristna jag känner och samtalar med upplever det hårda motståndet mot hbt-personers rättigheter som kränkande. De flesta verkar ha åsikten att 'min tro är min tro och jag behöver inte tvinga andra att leva som jag tror är rätt'.
    Ang. bibeln så är jag inte helt säker på att bibeln har något stöd alls för äktenskap. Ange gärna referens då min bibelkunskap är rostig.
    Att skapa en lag för att ge respekt åt den bibliska definitionen är en farlig väg att gå. Vilken bibel ska vi använda? Hur ska vi visa respekt för de andra religionerna? Månggifte? Barnäktenskap? Slaveri? Arbetsförbud på söndagar oavsett kollektivavtal eller religiös övertygelse? Allt detta vet jag förekommer i bibeln.

    SvaraRadera