söndag 26 oktober 2008

Giftermål kan du ha själv.

Centerriksdagsman: "Äktenskapet är ett förbund mellan man och kvinna"
Varför ska det alltid vara vi som kompromissar? Vi kan prövas för adoption men inga adoptioner går igenom. Kvinnor kan få hjälp med insemination men till ett högre pris än tvåkönade par och ibland inte alls. HBT-personer är SÅÅÅÅÅÅ välkomna i er kyrka men .. i Svenska kyrkan är vigselceremonin något som alla medlemmar har rätt till medan välsignelse av samkönat partnerskap är något vi får be så snällt om och inte har det minsta rätt till. Våra barn, föräldrar, släkt och vänner får ofta inte ens närvara.. Giftermål kan kyrkorna få ha så behåller staten äktenskapet eftersom den åtminstone inte har för avsikt att diskriminera.

3 kommentarer:

  1. Varför göra anspråk på en beteckning ("äktenskap") vars innehåll och historiska bakgrund man inte delar?

    Förslaget innebär en dubbel kompromiss: (kd) med flera går med på en könsneutral lagstiftning, RFSL med flera går med på att låta äktenskapet vara ett kyrkligt begrepp utan statlig inblandning.

    SvaraRadera
  2. Vad kul att få feedback, man tackar.

    Jo Anonym, därför att vi delar åsikten, känslan och passionen om äktenskap precis som alla andra människor som vuxit upp med det.

    Förslaget innebär visserligen en sådan kompromiss men den innehåller också så mycket mer. Vi skulle de facto ge bort definitionen av äktenskap till religionerna en gång för alla och jag misstänker att vi andra inte delar kyrkornas definition av äktenskap vilket för mig skulle vara fel. Vi vill gifta oss, vi vill ingå äktenskap.
    Samtidigt skulle en sådan kompromiss innebära att alla de samkönade par som inte gift sig kyrkligt inte skulle ha ingått äktenskap vilket för de kan kännas konstigt.
    En annan farlig effekt är den om de internationella avtalen som i dagsläget godkänner äktenskap ingågna i andra länder. Beroende på hur de avtalen är skrivna finns risken att vi lämnar över en stor del av det juridiska ansvaret för den internationella diplomatin till samfunden. I det här falet finns en klar diskriminering där ex. om jag och min flickvän gifter oss i Canada och kommer hem till Sverige finns inga problem alls med att få detta godkänt som äktenskap i Sverige. Om däremot jag och mitt ex hade gift oss i Syd Afrika hade vi fått nöja oss med partnerskap i sverige vilket inte alls har samma skydd.
    Som extra twist kan namnas att om jag gift mig med en åtta årig flicka i Etiopien och kommit hem skulle det äktenskapet utan problem godkännas i Sverige. Ser du hur konstigt detta blir?

    SvaraRadera
  3. Ooops!!
    Samtidigt skulle en sådan kompromiss innebära att alla de samkönade par som inte gift sig kyrkligt inte skulle ha ingått äktenskap vilket för de kan kännas konstigt.
    Tvåkönade par menar jag naturligtvis.

    SvaraRadera